Vaselinskandalen i mina ögon

De som surfar runt bland nyhetssidor och bloggar vet redan vad som har hänt. Georges St:Pierre har hamnat i blåsväder för att hans corner-killar masserat honom på bröst och rygg direkt efter att de haft vaselin på händerna (för att smörja hans ansikte, vilket är tillåtet).

Först verkade det som att BJ och hans camp inte skulle gå till NSAC och göra en anmälan, men nu har BJ's advokat lämnat in ett tre sidigt dokument med en formell ansökan om en undersökning.

Jag vill först och främst säga att det finns inget principiellt fel i att göra en sådan anmälan om man tror det ligger en hund begraven. Det är snarare precis vad man ska göra, och varje mans rätt. Däremot tror jag dock att BJ och hans camp vet innerst inne att BJ fick så mycket stryk den där matchen att de aldrig sett på maken. Han blev helt manhandled i "all aspects of the game" (som Team Quest-toughguys har för vana att säga) och vaselin på ryggen har knappast något att göra med att BJs huvud for som en päronboll av GSP's standup och ground and pound. Georges St:Pierre vann den där matchen. Punkt slut. Om kommisionen stryker St:Pierres vinst pga detta så blir det en svart dag för mig och många andra GSP-fans, men det får vi tampas med då.

Vad som däremot bör komma ur den här undersökningen är starka reprimander till de så oomtänksamma och slarviga människorna i GSPs hörna under matchen. Phil Nurse och även Greg Jacksson borde få böter eller tom avstängningar både för att det kanske just påverkade BJs benrörelser över GSPs rygg, men också för att de tillåter en sån här skandal svärta ner allt det hårda arbete GSP lagt ner. Även om jag är besviken på att BJ och hans lakejer lämnar in de formella klagomålen, så är jag än mer besviken på de som uppenbarligen ska vara på St:Pierres sida. I mina ögon är det ganska tydligt att allt det här är deras fel, för att de i en såhär viktig situation inte kunde torka av händerna eller låta någon annan göra deras cirkulationsmassage. De har ett ansvar att veta att just dessa situationer kan uppkomma, för det är fler än en gång vi sett klagomål och kommisionsbeslut berörande insmorda fuskare. Fy fan, att deras slarv får en så suverän fighter som GSP att se ut som en fuskare. De ska ta mig fan skämmas.


Men detta är inte vad jag är mest förbannad på.

Det som stör mig allra mest är att det har börjat eka i MMA-världen. Små bittra kryp börjar tränga fram mellan golvplankorna för att väsa ut sitt medhåll till BJ och sin egen bitterhet över de förluster de har mot St:Pierre. Jason "Mayhem" Miller säger det, Sean Sherk säger det och framför allt, Matt Hughes säger det.

Matt Huges, mina damer och herrar, är ett kräk. Ett fullständigt jävla kräk som är så full av sig själv med sina inställsamma leenden och så amerikanskt rättfärdiga blue-collar mentalitet. Detta är vad han säger på sin egen hemsida:

"“I’m not saying GSP did something wrong and I’m not saying that it would have changed any outcomes of any fights; but what I am saying is, for my last two fights against Georges, he felt greasy,”

Först och främst ser vi hur jävla korkad människan är. Vad vi ser i citatet är, om jag tillåts reducera innehållet till dess kärnpunkt:

"Im not saying A, and im not saying A, but what I am saying is A"

Det är en typisk form av självbedragande rättfärdighet och godhet han försöker få fram för att täcka över det faktum att han kommer krypande fram ifrån sportens periferi och försöker smutskasta en människa som är en bättre fighter och en ärligare, trevligare och bättre person. På ren jävelskap och bitterhit, för att han vet att det kommer att ge flammorna i den här skandalen lite mer bränsle.

Den här sortens avundsjuka och småsinthet smyger sig på en och hoppar på en när man minst anar det för att maximera den negativa effekt den ska ha på ens förhoppningar om människors attityd. Jag blir besviken och arg och skriver i det här inlägget ganska direkt från hjärtat och känslorna, något jag försöker undvika. Jag ser redan nu att mycket av det jag säger är vinklat och färgat av min support för GSP, och egentligen inte bättre än något forumtroll på Sherdog som säger "BJ is a fucking bitch" (förrutom att det kanske är lite mer elaborat och välskrivet).

Men tänk om allt detta är sant? Tänk om GSP faktiskt har varit insmord i ett flertal av sina fights med någon smörjningsagent som är svår att upptäcka. Tänk om han faktiskt fuskar medvetet. Vi kan ju som med precis all annan kunskap i världen inte veta säkert, och det är på den noten jag vill avsluta det här inlägget. Vi vet inte säkert. Och därför kan man inte, och ska man inte, lägga någon dom över GSP förens just kommisionen sagt sitt. Kommisionen är det närmaste vi kan komma någon objektiv bedömning av läget. Deras proffesionella bedömning vid undersökningens slut är vad som får gälla.

Tills deras utlåtande kommer tycker jag istället att vi kan fokusera på det vi ser rakt framför oss: Att Georges St:Pierre är den bästa MMA-fightern i världen, och att Matt Hughes och alla andra som krypit fram borde hålla käften. Eftersom de själva inte lämnade in ett klagomål efter sina matcher och ingenting öht sagts om någon insmord kanadensare förens nu, så kan vi bara anta att de är egoistiska och småsinta skitstövlar som inte är sena att sparka på någon som så lägligt ligger ner. Det är bäst att passa på tycker de nog. Om kommisionen kommer fram till att han fuskade kan de gotta sig i all oändlighet och stryka sina förluster, va?

Well. Kommisionen kommer inte göra ett dugg, och det enda som kommer att hända när det domslutet kommer är att vi svart på vitt får bekräftat ännu en gång vilket förbannat svin Hughes är.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Snygg krönika, som alltid. Jag måste erkänna att mina egna artiklar på mmanytt också har färgats ganska bra i mitt eget fanboyism för GSP.
Jag gillar verkligen avslutningen på krönikan när allt går över mot Hughes håll. :)

Anonym sa...

"Jag vill först och främst säga att det finns inget principiellt fel i att göra en sådan anmälan om man tror det ligger en hund begraven. Det är snarare precis vad man ska göra, och varje mans rätt."

= det är inte fel att göra en anmälan om man tror/anser ngt är fel(?)

"Även om jag är besviken på att BJ och hans lakejer lämnar in de formella klagomålen ..."

= du ogillar ändå att de gjorde anmälan, så i detta fall är du på det klara att inget var fel (?)



Ursäkta min franska .. men jag tycker du gör lite som Hughes, fast tvärt om. Eller så har jag missuppfattat dig helt?

Peter A sa...

John, väl observerat, jag talar helt klart emot mig själv och gör nästan en Hughes.

Jag tycker de gör rätt som tar upp det med kommissionen. Min besvikelse låg inte i att kommissionen inblandades utan att GSP's vinst blev lite besmutsad av detta, vilket inte kom fram.

Bra att BJ och de anmäler, det behövs en undersökning. Men sido-effekterna är synd, vilket gör mig besviken. Skulle vart tydligare där.