Anthony Johnson till 185?

MMAJunkie rapporterar de att den relativt framgångsrika strikern Anthony Johnson funderar på en flytt upp till Anderson Silvas kungadöme på 185 lbs.

Jag gillar idén. Johnson är en enorm snubbe för 170lbs och som det står i MMAJunkies artikel så går han ner så mycket som 50 lbs, 22 kilo i runda slängar, inför matcherna. Ett sådant fritt fall i vikt inför matcherna ha någon slags inverkan på hans form tycker man.

















För att sätta honom i perspektiv med andra welterviktare. Thiago Alves pratar de ofta om som en "huge welterweight" och hur han säkert väger uppåt 185 på matchdagen med sina 175 cm i längd. Länge har jag tänkt på Alves som max-storleken för en welterviktare, men jag blev ganska förvånad när jag tittade på Sherdog och såg att Anthony Johnson är 188 cm lång. Han är alltså längre än en hel del killar på 205 och slåss på welter samtidigt som han, som ni ser på bilden är allt annat än spinkig. Thiago är nog inte så jävla stor ändå. Det är nog mest babyfett.

Om vi ska vara ärliga så har Johnson kanske inte någon större chans i mellanvikten heller. Han är ganska endimensionell i sin hyfsat effektiva sprawl-and-brawl gameplan, men jag tycker ändå inte det är en så dålig idé.

I min förra post säger jag att Jake Shields inte är redo för UFC. Det är förstås en överdrift då jag mest av allt vill säga att jag inte tror Jake är så bra som alla tycks tro. Däremot tycker jag att mångfald i både stil och förmåga är viktigt för sporten och ofta är jag ganska tveksamt inställd till den hårda framgångslinjen där alla sätts in i bältesjakten och det sammanhanget. Jag tycker om gatekeepers och mellan-nivån. Det gör inget om fighters stannar där. Det finns mängder av underhållande fights i alla viktklasser med fighters som rent objektivt är förbi sin prime eller aldrig kommer bli bra nog. Så länge matcherna är jämna är de sevärda tycker jag.

Därför välkomnar jag såklart Jake till UFC, även om hans bälteschanser i mina ögon är ganska smala. Och därför tycker jag att Anthony ska flytta upp till 185, inte för att jaga bältet, utan för att han kan erbjuda mängder av bra fights.

Anthony Johnson - vs - Wanderlei Silva
Anthony Johnson - vs - Patric Cote
Anthony Johnson - vs - Jorge Rivera

Dessa är fights jag mer än gärna vill se, även om de kanske inte är helt logiska just nu. Ta det mer som ett exempel.

Inga kommentarer: