Jake Shields ökar svårighetsgraden

Jag baserar följande blogginlägg på att Jake Shields kommer att gå till UFC och antingen jaga efter bältet på welter eller mellanvikt. MMANytt.se har filosoferat om vad som händer i Strikeforce om Shields nu abdikerar från sin plats som mellanviktskung i Cokers lilla rike, så jag tänkte själv filosofera lite kring hur det egentligen skulle gå för Cesar Gracie-gängets stjärna.














Ibland sägs det att en fighter är bara så bra som hans senaste fight, vilket förstås är helt fel. Jag tycker att man kan identifiera en fighters nuvarande ranking genom att titta på hans tre eller fyra senaste fights. Forrest Griffin t.ex. fick stryk av Rashad och Anderson Silva följt av en decisionvinst mot en gnällig gammal Tito Ortiz och hoppade nyss av sin fight mot Lill-Nogueira, vilket för mig känns som en ganska rejäl formsvacka för Forrest.

Jake Shields senaste tre fights är alla vinster. Han submittade Robbie Lawler för snart ett år sedan, tog Jason Miller på decision i november förra året och lyckades även stå emot Dan Hendersons rallarsvingar för att ta hem ett till decision för nästan exakt en månad sedan.

Robbie Lawler är i mina ögon en underhållande brawler som också är hyfsat teknisk med sin boxning. Han är underhållande att se på men han har aldrig känts särskilt komplett. Han hade tidig framgång i UFC genom att vara oerhört stark, aggressiv och stryktålig. Hans senare karriär har bestått av stora vinster mot folk som velat stå upp med honom, men precis alla hans förluster kommer via submission.

Jason Miller är MMA-världens största clown på både gott och ont, något som också verkar vara anledningen till minst hälften av hans popularitet. Hans resumé är faktiskt inte alls särskilt imponerande om man letar efter stora namn han spöat.

Dan Henderson är förstås en levande legend och alltid lika farlig, och om jag inte minns fel så var Shields illa ute i början av fighten men lyckades sedan dominera en konstant åldrande Hendo med sin superlativa topkontroll och BJJ.


Vad kan man dra för slutsatser av detta då? Personligen är jag inte särskilt imponerad om man kikar på hans senaste år inom MMA samtidigt som man tittar på de fighters som finns i UFC. Här följer en lista av fighters i mellanvikt jag tror skulle ge Shields en varierande grad av problem.

  • Alan Belcher (Mycket bra muay-thai och god bjj-erfarenhet)
  • Michael Bisping (Nästan lika bra striking och aldrig blivit submittad)
  • Demian Maia (Som är en bättre version av Shields på alla sätt enligt mig)
  • Nate Marquardt (Fullfjädrad MMA-fighter som är bra på allt)
  • Anderson Silva (Som skulle undvika att slåss som mot alla BJJ-äss)
  • Chael Sonnen (som såg väldigt bra ut mot Nate, men iofs har svårighet mot submissions)

Sen kan jag ta en likadan titt på weltervikt:

  • Thiago Alves (Lite som welterviktens svar på Alan Belcher, köttig striker som inte tar skit från BJJ-folk)
  • Jon Fitch (som inte förlorar mot någon annan än GSP)
  • Josh Koscheck (kontrollerande, stark och atletisk, senast submittad 2005 som total färsking)
  • Martin Kampmann (en lurig striker som aldrig blivit submittad men som submittat många andra)
  • Georges St:Pierre (Haha!)
  • Mike Swick (visserligen senaste förlusten via submission, men det mot en bättre all-around fighter än Shields)
  • Paulo Thiago (bara en förlust, mängder av submissionvinster och ett mer än hyffsat standup-game)

Sen ser jag hans ankomst till UFC hända på ett av dessa två följande sätt: Han bemöts av palmblad och kuddar att gå på och får spöa upp lite fighters på mellan-nivå som har svårt med BJJ-folk eller är oprövade mot stora namn. UFC vill kanske bygga upp honom lite först. Eller så får han möta någon gatekeeper som både i mellanvikt och weltervikt inte är helt lätta för honom heller. Ben Saunders i weltervikt t.ex. har aldrig blivit submittad och Marcus Davis är alltid farlig. På mellanvikt finns namn som Ricardo Almeida som förmodligen är bättre på BJJ än Shields, och Patrick Cote eller Wanderlei Silva kommer alltid för att slåss.

Kort sagt, vilket förstås inte är meningen när man bloggar, men om vi låtsas att jag twittrade:

  • LOL, Shields är inte redo för UFC, båda divisionerna är alldeles för stacked.
Killen har grym topkontroll och mycket bra BJJ, men de namn som jag listat ovan är motståndare jag tror kräver mer eller mycket mer än så.

2 kommentarer:

Linus sa...

Tack för att du är tillbaka med lite rolig läsning. Bisping har som exempel inte blivit submittad, men jag har heller inte sett honom blivit lay 'n prayad av AJJ-armen. Finns ju en stor risk att Shields kan brotta ned en och annan.

Peter A sa...

Ja det är långt ifrån alla jag listar som med säkerhet spöar Shields, men jag tror inte han är bättre än någon av de i listorna. Jag tycker hans höga ranking på t.ex. Sherdog är felaktig än så länge.