Affliction: Day of Reckoning

Ja, det har varit lite inläggstorka ett tag, mest för att det inte händer så mycket i MMA-världen. Snart har vi UFC 92 följt av K-1 Dynamite!! och Sengoku No Ran 2008. De senaste två kommer jag nog inte mer än titta på, men UFC 92 blir ju högintressant och kommer nog på ett eller annat sätt göra stora nyheter.

Men personligen längtar jag till om en månad ungefär, den 24:e Januari. Jag uppskattar UFC väldigt mycket, men det finns många bra fighters utanför Zuffas kontraktsfolder och på Afflictions nästa gala kommer vi få se ett flertal av dessa.

Som alla vet så kommer Fedor Emelianenko att försvara sitt WAMMA-bälte mot Andrei Arlovski. Det här med WAMMA känns ju ganska inkonsekvent, och det är iofs lite lustigt att Fedors skalp känns mycket viktigare än bältet. Jag skulle säga att bältet öht inte spelar någon roll i det här fallet. Det är en ganska unik situation där bältet är fullkomligt underordnat fightern som äger det. Om Arlovski vinner är WAMMA-titeln något väldigt få kommer att ens tänka på.

Nåja. Här följer en kort analys av varje fight jag personligen finner intressant, med mina förutsägelser inkluderat.



Fedor Emelianenko vs. Andrei Arlovski

Det är som vanligt när det nalkas Fedor-fight, att alla drar Chuck Norris liknande skämt och gör avgud av Fedor. Om jag vart en casual MMA-bloggare med typisk jargong hade den här analysen t.ex. innehållet ett ord, vilket förstås skulle varit "Fedor", and thats it. Men jag låter bli, för att ingen är oslagbar. Många hjältedyrkande Fedorfans kände säkert en klump i magen när de hörde att han fått pinne i en Sambo-match. Jag höjde kanske ett ögonbryn i ett "det var som fan", men det var föga förvånande. Ju längre det går så känns det som att det blir större chans att en legend som Fedor kommer få spö.

Jag tror på Arlovskis chanser om han håller fighten stående och cirkulerar och helt enkelt boxas bättre än Fedor. Sen kan man lägga till att Arlovski aldrig blivit submittad, och nog kan en hel del av Fedors sambo-tricks.

Men om det är någon som ska submitta Andrei Arlovski så är det Fedor, eftersom vi inte lär få se en match mot Nogueira på ett tag. Sen ser jag också Andrei som lite vekare mentalt. Han har känts lite harig ända sedan Sylvia tog hand om honom. Den explosivitet och aggressivitet jag minns från tidigare UFC har inte varit där. Fedors rykte kan ta sig in under hans skinn, och om Fedor tar kontrollen snabbt i matchen som mot Sylvia, så tror jag inte mycket på Arlovski. Fedor kan vinna på alla sätt, men jag tror bara Arlovski har ett, och det är ett decision efter en mestadels stående match, eller rent av en punchers chance med en stjärnsmäll som knockar Fedor.


Här blir det lite av en chansning, men jag tror att Fedor vinner via submission sent i matchen.


Josh Barnett vs. Gilbert Yvel

Jaha, Gilbert Yvel är tillbaka alltså. Det blev en lite uppståndelse kring detta pga killens seriösa problem med att kontrollera sin aggressivitet. Han har knockat domare och petat ögon en hel del, och verkar inte vara en särskilt sympatisk eller för den delen klipsk man.

Det här är en ganska klassisk matchup som man oftast vet hur den slutar. Barnett är en väldigt bra MMA-fighter. Han är välrundad och kan ta matchen vart den nu än hamnar. Men vi vet också att han är flera solår framför Yvel när det kommer till marken, och där kommer vi nog se matchen hamna rätt fort. Som sagt, klassisk matchup lär föda klassiska gameplans. Yvel kommer försöka knocka Barnett, och Barnett kommer försöka ta ner Yvel och submitta honom.

Jag tror inte att Barnett kommer go Ken Shamrock och vilja stå för att bevisa sig själv. Han kommer att ganska lätt ta ner Yvel och förmodligen jobba fram en kimura från sidemount, precis som mot Alex E. och Mark Hunt. Yvels ända chans är knocken, och händer det så händer det. Men jag tror inte det. Barnett via submission, första ronden.


Vitor Belfort vs. Matt Lindland

Det här är en ganska typisk sådan match som jag inte känner mig så intresserad av. Både Belfort och Lindland är over the hill och inte på något sätt aktuella för en top 10 lista. Detta behöver förstås inte betyda att sådana fighters behöver vara tråkiga. Många utav UFC's mest underhållande fights kommer i deras undercard ifrån obeprövade snubbar. Men Belfort och Lindland känns för sega för att underhålla.

Troligtvis kommer Matt Lindland att ta fighten till marken efter lite sloppy exchanges stående. Om jag går på magkänslan så säger den mig att fighten inte kommer att vara särskilt rolig att titta på. Lindland tar hem ett decision om inte Belfort vinner på knock.


Renato "Babalu" Sobral vs. Thierry Rameau Sokoudjou

Som bekant så skulle Babalu egentligen gått en match mot Matt Lindland på denna gala, men planerna blev förstås ändrade. Tror det var tur för Lindland, för Babalu har gått bra den senaste tiden och hade nog submittat den gamle Team Quest medlemmen. Men Babalu får istället ta sig an en annan Team Quest medlem i Sokoudjou.

De senaste gångerna man sett Sokodjou slåss har det varit flashigt och hoppigt stand-up spel från hans sida. Explosivt och snabbt men inte särskilt effektivt. Men jag tror lite att det kan vara hans väg till vinst mot Babalu, som fler än en gång fått smaka efter att vind för våg kastat sig in i våldsamma exchanges med bättre boxare än honom.

Som i min tidigare analys av Babalu som ni kan läsa nedanför, så tror jag att det bara handlar om Babalus dagsform. Kommer han med en rejäl gameplan tror jag att det kan gå hans väg, men är han jumpy och pumped up för fighten så tror jag att han kommer göra ett misstag mot Sokoudjou.

Det är en svår fight att gissa den här, men jag tror Babalus senaste vinster kommer ge honom bra vind i seglen för den här, och han kommer att skicka Sokodjou till la-la land sent i matchen med något slags bloodchoke. Armtriangel kanske. Eller en fin Brabo-choke om jag får göra en request.


Chris Horodecki vs. Dan Lauzon

Chris är den jag sett mest av här, helt klart. Dan Lauzon har haft goda framgångar i bl.a. WCF organizationen och avslutat alla sina fights där innan domslut blivit aktuellt. Men kort och gott så tror jag att Horodecki är för bra för honom, och att hans självförtroende ifrån de mindre galorna kommer att resultera i en KTFO-förlust för honom.

Chris Horodecki via en hightlight-reel knockout någonstans efter första ronden.


Paul Buentello vs. Kiril Sidelnikov

Kiril Sidelnikov är den fighter som kallas för Baby Fedor, och det säger väl en hel del om en fighter. Sen om det är hype eller inte återstår att se, men den här unga ryssens record är väl inte fullt så övertygande på 5-2-0. Han har dock alla sina fem vinster på knockout eller TKO, vilket talar om att han iaf har en hyffsad chans mot en slugger som Buentello.

Jag tror att det är lite nerver för Sidelnikov att komma till en stor gala i USA. Buentello är en riktigt rutinerad standup fighter, och jag tror att den stora galan och Buentellos rutin blir för mycket för ynglingen. Buentello via TKO i senare skedet av matchen. Kanske ett decision.


Antonio Rogerio Nogueira vs. Vladimir Matyushenko

Detta är en fight jag personligen tycker borde ersätta Lindland och Belforts fight på deras main card. Men istället går den här på HDNet-sändningen och inte pay-per-view. Det är lite synd, för både Lil'Nog och Vladi är två fighters som jag tycker är mycket mer intressanta än Lindland/Belfort. Vladi har fortfarande LHW bältet ifrån det defunkta IFL och har sedan sin förlust mot Andrei Arlovski på UFC 44 rackat upp en vinst-streak på åtta fights. Detta har varit i IFL mot fighters som man kanske inte sätter där längst upp i talangträdet, men det har ändå varit åtta vinster i rad, varav bara två via decision.

Rogerio Nogueira är däremot a different kind of beast, så att säga. Efter att ha tränat med Brazilian Top Team är han nu hos storebror Rodrigo på "Team Nogueira" med t.ex. Anderson Silva och Junior Dos Santos som släkte lyset för Fabricio Werdum för ett tag sedan. Han är en otroligt välavrundad fighter med seriösa skills både på marken och stående, och jag tror att han kommer vara för mycket för Matyushenko den här gången. För de har slagits en gång förrut, och då tog Vladi hem ett decision. Men Rogerio har utvecklats på de 6 år som gått, och han vinner ganska ledigt ett decision tror jag.

Inga kommentarer: