Thiago Silva vs Lyoto Machida

Efter ca en veckas idétorka och med annat på talriken än MMA, så läste jag i morse en artikel på Sherdog.com om en kommande väldigt intressant match.

De båda brasilianerna har jämna records utan förluster på 13-0 vardera, men är förutom detta i min mening väldigt olika fighters. Jag ska ta en liten titt på deras records och jämföra de båda genom lite olika perspektiv.

Thiago Silva är en aggresiv muay-thai fighter med bakgrund i det välkända Chute Boxe Academy, och kommer in i fighten med bara en av sina 13 vinster via decision, därav resten nästan bara är TKO, vilket talar om för oss ganska mycket om hans fightingstil. Däremot har han inte några namnkunniga skalper i sin samling av vinster. Houston Alexander, Tomasz Drwal och James Irvin är de jag själv känner till, förrutom Antonio Mendez som han senast slogs mot (som jag bara minns för att han slogs mot just Silva). Kanske inte "the cream of the crop" som man säger. Houston Alexander är tveksam som bäst, trots hans imponerande behandlingar av Keith Jardine och Alessio Sakara. James Irvin skulle jag säga samma sak om, trots en del bra vinster från dennes sida.

Lyoto Machida däremot, med sina 13-0, har enligt många en troféhylla värd sitt namn, men jag är inte helt säker på kvalitén ändå. Hans senaste fem vinster är över fem fighters de flesta som ser UFC känner till, men jag skulle bara säga att två av de är kvalitetsvinster; Sokoudjou och Tito Ortiz (Hans armtriangel mot Soko var vacker). Sen har han decisionvinster över David Heath, Kazuhiro Nakamura och Sam Hoger (fortfarande i sin UFC karriär). Decisionvinster är ju som vi vet också vad som utmärker Machidas stil, något han får ta oförskämt mycket skit för på internet, främst från adrenalinpumpade köttskallar som vill se rallarsvingar och blodbad. Han är en väldigt svår fighter att ha att göra med, då han helst plockar poäng och utmanövrerar sin motståndare med minimal risk. Många fighters gör på det här viset och slåss för att inte förlora istället för att vinna. Jag tror Machida är den enda som slåss på det här sättet för att vinna, vilket är den stora skilnaden. Där avvaktande fighters ofta förlorar, så vinner Lyoto poängräkningarna med råge.



När de här två nu möts på UFC 94 kommer två vinst-tekniker prövas mot varandra, och jag tror det blir ett stort test för båda fighters. Sett ifrån ett Machida-perspektiv så vill och tror nog hans fans att han kommer undvika och utmanövrera Silva och vinna lätt, medans de som avskyr honom hoppas att han förlorar för att han är så tråkig. Vad jag tycker är av största vikt här är att Lyoto aldrig tidigare mött en så aggresiv fighter.

Ur ett Thiago Silva-perspektiv så tror nog många av hans fans (ja, fans har han nog trots att han är långt ifrån en superstar. Känner iaf till ett fans i Karlstad!) att han kommer att vara för framåt och för brutal och säker i sin standup för att Machida ska kunna undvika honom i tre ronder. Men det är väl just det. Thiago har inte heller mött någon med Machidas skicklighet.

I intervjun länkad ovan säger Silva att hans plan är att jaga honom i tre ronder och vara aggresiv. Han är säker på att hans väldigt fina muay-thai färdighet och aggresivitet kommer att vara nog för att spräcka myten om Machidas osårbarhet. Men jag vet inte riktigt jag...

Jag ser defenitivt fighten gå som Silva säger i den mån att han kommer att jaga Machida i tre ronder. Vi vet hur de båda slåss, och kan med ganska stor säkerhet dra slutsatsen att Machida kommer backa medans Silva kommer efter. Den stora avgörande punkten tror jag kommer vara hurvida Machida lyckas frustrera Thiago tillräckligt eller inte. Silva påpekar i intervjun själv att det kommer bli en psykologisk fight mer än fysisk, och där är han insiktsfull. Frågan är om han tillslut kommer att göra ett frustrerat misstag in i de senare ronderna, och ge Machida den chans han behöver för att kunna kapitalisera. Om Thiago tappar tålamodet kan fighten ta slut snabbt. Jag tvekar inte att påstå att Machidas counterpunching-skills kanske är de bästa i världen.

Däremot vill jag inte säga att Machida borde spela in i Thiagos gameplan. Jag tror att den sansade och kalkylerande killen som Machida är kommer att utilisera plötsliga takedowns och markarbete. Han vet att Silva kanske är den bästa striker han mött, och kommer nog agera därefter. Jag har inga tvivel om hans brottningsfärdigheter. Hans takedown på Tito Ortiz i första ronden (om jag minns rätt) var en riktig pärla, och väl nere tror jag att Machida kan kontrollera Thiago och kanske tom rycka ut en arm och vinna via submission.

Men som sagt. Det är ett nytt och spännande test för både Thiago och Lyoto. Om Thiago kan hålla trycket uppe och undvika vad nu Machida drar ut ur rock-ärmen tror jag absolut att han har vad som krävs för att vinna då även jag tror att en aggresiv striker är den sämsta matchningen för Machida. Men samtidigt tvivlar jag lite på om Thiago är just bra nog. Machidas arsenal av manövrar, snabbhet och versatilitet är nog för att ge vilken fighter som helst magsår.

Det är fan svårt att säga. Efter att ha tänkt efter ett bra tag skulle jag nog säga att Machida har en 60-65% chans att vinna. Mer får han absolut inte.

Jag vill nog också helst att Machida vinner, för om han förlorar tror jag att chanserna är stora att UFC annulerar hans kontrakt eftersom han är så "tråkig". En förlust är oftast vad som räcker om man inte är populär hos publiken. Däremot borde en vinst betyda en chans på titeln i min mening, men iofs lite beroende på vinstens kvalitet. Machida är lite som Brock Lesnar på det sättet att han ger de flesta fighters en unik utmaning, som jag personligen tror bara de absolut bästa kan ta sig förbi.

En förlust för Thiago skulle nog bara betyda just en förlust. UFC har alltid nytta för en aggresiv muay-thai utövare som honom, men han skulle nog behöva minst tre vinster igen för att ta sig upp till main-card status igen. Han är en av de många begåvade och underskattade killarna i UFC som skulle göra sig väldigt intressanta som bältes-contenders. En vinst skulle dock äntligen ge honom contender-status och större lönecheckar. Att vinna över Machida är inte en liten bragd, och det finns en mängd kända fighters jag verkligen skulle vilja se Thiago få en chans mot.

Bägge behöver verkligen en vinst, och bägge förtjänar det. Personligen ser jag nästan fram emot den här fighten mer än de många stora som vi kommer få se framöver. Där är det nästan bara superstars mot superstars som egentligen inte har så mycket att förlora, medans detta är en "make or break" fight för två väldigt intressanta fighters.

Så må bäste man vinna. Som någon som älskar sporten så kan jag bara vinna ändå.

Inga kommentarer: