Brock och Brocks ego

Lite kort bara om Brocks utspel efter hans vinst.

Detta är väl inte ett försvarstal, men inte heller någon anklagelse. Jag har svårt att se på Brocks utspel och beteende som något karaktärsdefinierande. Han betedde sig som ett typiskt all american asshole efter att ha besegrat Frank Mir men jag tycker aldrig att tillfällen som så ger anledning till att stämpla honom som ett asshole. Han gjorde som han gjorde av ganska klara skäl.

Brock jobbar otroligt hårt med att bli en bättre fighter, i ständig motvind från alla Brock-hatare. Han har ett stort ego eftersom han inte kännt annat än framgång i sitt liv, genom sin collegewrestling och sin WWE-karriär. Han är van vid att bli respekterad för sitt jobb. Som UFCs tungviktsmästare har han fått mer misstro och avsmak än respekt och med tanke på hans hårda arbete och hans stora ego så är det svårt att vänta sig något annat.

Han borde förstås ha försökt hålla känslorna under kontroll men jag tror folk glömmer bort den otroliga mängd frustration som kan byggas upp av att få så mycket skit och misstro när allt han gör är arbetar som ett djur och har försökt vara trevlig och ödmjuk. Det var inte rätt gjort men samtidigt förstår jag anledningarna.

Detta förmildrar ju inte osportslighet men vi rör oss inte bara i svarta eller vita fält. Han betedde sig som ett kräk men om man ser anledningarna till det kan man ju iaf förstå det. Det sinnesslöa internethatet alla kan få känna på ibland är grundlöst projicerande eller ovilja att tänka klart innan man reagerar på känslor. Det Brockhat som blommat upp efter hans reaktioner baseras mer på hatarnas behov av att hata något än det beror på Brock.

Han gjorde ett misstag och hans känslor fick övertag. Thats it.

Så vad jag skulle säga till Brock, om jag hade chansen att göra det skulle vara följande:

"Mr. Lesnar. Det där var riktigt jävla korkat och vulgärt sagt men med tanke på hur säker jag var på att Mir skulle vinna och enkelt du ändå tog hand om honom så ska du ha all heder. Jag lyfter på hatten åt UFC's riktiga tungviktschamp och medger att det finns ingen tvekan om att du är värd att ha bältet och slåss mot de bästa i världen."

Framtiden återstår att visa dock. Om Brock fortfarande går till sina WWE-show rötter efter vidare vinster och är allmänt respektlös och känslosam efter sina fights så får han passa sig.

Men allvarligt talat. Det är lite av Brocks charm att vara pantad och amerikansk. Alla hans skavanker till trots så är han en riktigt farlig kraft på tungviktsplanet.

4 kommentarer:

jb sa...

det där skriver jag mer än gärna under på! bra formulerat

Ragmop sa...

Det kan vara i sammanhanget vara intressant med ett par wrestlares perspektiv.

Den första är kommentatorn JR som var den som anställde Lessnar i WWE.
http://www.jrsbarbq.com/blog/jrs-ufc-100-thoughtsjbl-runs-bulls

Den andra är en pensionerad kollega som blivit mer och mer fascinerad av MMA. http://www.stormwrestling.com/071209.html

Uppskattar din blogg annars som ger mig som nybörjare till MMA rätt intressanta perspektiv.

Peter A sa...

Mycket intressant läsning Ragmop, roligt att du postar sådana lästips.

Roligt att du gillar bloggen. Jag använder den mest som klotterplank i mina funderingar kring MMA och som en åsiktskanon ut i Internets virvel, men försöker ibland också skriva i didaktiskt syfte. Mycket tillfredsställande att få bidra med perspektiv. :)

jb sa...

inspirerad av dig och andra har jag skapat mitt eget tillhåll för mma

titta gärna in

http://din-mma.blogspot.com/