Alistair Overeem

Ända sedan Dreamstage Entertainment sålde PRIDE till Zuffa och UFC så har många väldigt bra fighters fått mycket mindre publicitet och intressanta fights, vilket egentligen säger sig självt med tanke på den rådande UFC hegemonin, något som är värt att diskutera i sig självt. Alla andra promotions; Strikeforce, Dream, EliteXC, IFL osv som figurerar och har figurerat har ju självfallet gett oss intressanta och i vissa fall högprofilerade fights som rört om i vissa skikt av sportens hierarkier, men jag tror inte att någon ifrågasätter eller ställer sig emot faktumet att UFC och deras fighters är "the big league" och att det är i det största forument vi vill se de största fighterna och atleterna.

Alistair Overeem är i min mening en av de mest intressanta tungviktarna utanför UFC och förlorade senast mot Sergei Kharitonov för nästan exakt ett år sedan. Sedan dess har han tagit Strikeforces tungviktstitel och imponerat med vinster i Dream 4 och 5. Han tillhör, i enhet med att vara holländare, eliten som kickboxare och muay-thai fighter inom MMA och har visat kompetens även när det kommer till marken.

Just nu är han i hetluften inför den ryktade rematchen med Mirko "Cro Cop" Filipovic. Förra gången slutade det med en no contest efter att flera knän träffat på fel ställe på Cro Cop. Det var tydligt att knäna träffade skrevet och en NC var i sin ordning, helt klart. Overeem har dock låtit munnen gå en hel del och säger bland annat att han inte tänker knäa mot kroppen i deras nästa möte, så att Cro Cop inte har en chans att fega ur igen. Detta kan förstås låta väldigt respektlöst och osportsligt, då knäna uppenbart skadade Cro Cop utanför sportens regler, men jag förstår precis varför Overeem gör såhär.

Alistair vill mer än något annat att matchen ska hända, och i sina grovhuggna förolämpningar ser jag ett försök att reta upp Cro Cop och få honom att skriva på kontraktet. Jag tror mer eller mindre att han försöker spela på den lilla mängd fighter och den stolthet som Mirko har kvar, så att det kan bli en fight till, för att Alistair vill skicka Cro Cop ut ur ringen och ut ur sporten som fighter helt och hållet.

Han vet att han kan (fram tills de olagliga knäna var matchen uppenbart helt ensidig och Overeem slog och sparkade som han ville) och han vet att en dominant vinst över någon som Cro Cop kommer ge honom en god skjuts i karriären, så det är inte särskilt märkligt att det är just Cro Cop han vill ha, för jag tror att han vittrar blod ganska starkt. Mirko är en dalande stjärna, och personligen ser jag honom som helt förbi och utgången. Overeem vill solidifiera Cro Cops pension samtidigt som han ger sig själv en högprofilierad vinst.

Så jag hoppas bara att Cro Cop nappar på förolämpningarna och skriver ett kontrakt. Han har verkligen inget att förlora, förrutom att det nog kommer att göra ganska ont igen, vilket i sig kanske är skäl nog att inte ta fighten om man blivit så harig som jag tycker Mirko har sett ut sedan Gonzaga gjorde highlight-reel av hans huvud.

Sherdog berättar de att Overeem har vart i ytterst preliminära förhandlingar med UFC, vilket gjorde mig väldigt exalterad. Efter att Overeem skickat Cro Cop till ålderdomshemmet hoppas jag det är UFC som är härnäst för honom, kanske direkt eller efter nån till fight, företrädesvis då i staterna. Jag tror att UFC skulle kunna ge honom väldigt intressanta fights, antingen på lätt tungvikt eller tungvikt, och jag tror han skulle ha en bra karriär framför sig. Förrutom att vara en outstanding striker, något amerikansk publik uppskattar mer än något annat, så är han relativt karismatisk och kaxig, vilket passar in i det amerikanska medielandskapet ganska bra. Hans förluster har kommit nästan enkom emot fighters i världsklass och på 28 år har han fortfarande sin bästa ålder framför sig. Föreställer man sig Overeem tränande hos AKA eller Greg Jacksson för att komplettera sitt fightgame är det inte svårt att föreställa sig en väldigt övertygande och dominant fighter.

För att avsluta mina tankar kring Overeem tänker jag lista en fördel och en nackdel med de möjligheter han skulle ha i UFC, en lista för tungvikt och en för lätt tungvikt.


Tungvikt.

Fördel
  • Striking. Han skulle troligen bli en av de bättre standup killarna i den divisionen och skulle ge vem som helst problem på fötterna. Jag tror t.ex att han skulle mosa Frank Mir stående och förmodligen kunna stå emot hans takedowns i en eventuell match.
Nackdel
  • Storlek. Han väger kring 230 lbs när han slåss, och att lägga på sig mer för honom skulle nog resultera i en försämring av hans explosivitet. Brock Lesnar och Nogueira skulle stava problem för Overeem

Lätt Tungvikt

Fördel
  • Storlek. Här skulle han istället vara en fysiskt dominant fighter som skulle kunna slänga runt mindre motståndare ganska rejält, om han klarar av att fightas på vikten.
Nackdel
  • Divisionen. UFCs Lätt Tungvikt är kanske den absolut mest av talang fullsmockade divisionen i hela sportens register och det finns många fighters här som skulle ge Overeem huvudvärk.


Detta är förstås inte mer än spekulationer om spekulationer, men det är värt att spekulera. Om Overeem skulle komma in i UFC kan jag nästan garantera att vi skulle få se väldigt underhållande duster, vilken viktklass han än hamnade i. Men framöver är det väl bara för Overeem-fans att vänta på K1-Dynamite 2008 och hoppas på att den orklöse gamle Mirko ger oss en sista fight med Overeem. Han vet nog själv att han inte har så mycket kvar att ge, och om han bara kunde ge sig fan på att vinna skulle förlust som vinst mot Overeem vara ett bra sätt att tillslut lägga handskarna på hyllan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hoppas du förstår att du har skapat den bästa MMA-bloggen i hela Sverige! :) Tack!

Peter A sa...

Jösses, tackar. Första kommentaren med ett sådant betyg lägger tjocka, torra vedklabbar på elden!