UFC ger Jon Fitch foten

Då har Zuffa och UFC gjort ännu ett för storföretagen typiskt utbrott, och sparkat Jon Fitch, en av deras mest talangfulla fighters, från sin organisation. Det är först och främst otroligt synd för oss fans, då Jon Fitch är väldigt dominant och i min mening rätt underhållande att titta på, trots att han tenderar att gå till domslut snarare än att avsluta fighten.

Vad som har hänt och varför finns återgivet på Sherdog.com och Mmabloggen.se, men hela historian fick mig att fundera lite på hur det är ställt med UFC. Det är dålig publicitet för de att alla får läsa om deras lag-trolleri med kontrakt och klausuler, speciellt på det sätt nyhetssidor och bloggar framställer det (kanske svårt att framställa det annorlunda, det är ju rätt tydligt vad som har hänt).

Varje gång man läser om UFC och deras relation till någon av deras fighters så är det ju den här sortens nyheter man hör. Randy Couture hade en 15 månaders litigation-tango med UFC över att han fick för lite betalt och sedemera bröt sitt kontrakt. Många fler fighters har talat om att de blir dåligt betalda, däribland lättviktsbuldozern Roger Huerta. Det är förstås en ganska absurd tanke att föreställa sig nyheter om att t.ex. BJ Penn och Dana White är skitbra polare och allt är okej. Så länge saker är som de ska blir det ju inga större nyheter, men jag tycker ändå att UFC borde vara varse det faktum att de är störst, bäst och rikast. Ända sedan de köpte PRIDE har de varit kungar inom sporten, och då följer faktum att man har ständigt granskande ögon på sig.

Jag tycker de har skött Fitch-grejen makalöst kasst, och jag hoppas som många andra att Affliction, Dream eller Strikeforce ger Fitch ett bra kontrakt. Jag tror också att om UFC fortsätter vara det tjocka, överutvecklade, giriga och skräniga skiljsmässobarnet i MMAs lekpark så kommer vi se sånt här hända fler gånger. Jag hoppas verkligen att Affliction fortsätter gå bra, och att Strikeforce växer till sig tillsammans med HDNet och andra rika medarbetare. Om UFC börjar inse att deras position är svag, kommer de också förhoppningsvis börja ta hand om sina fighters bättre.

Det är inte direkt en monopol-situation vi har, långt ifrån det. Men det påminner ändå om det. Marknaden är inte fri nog, och då följer sådana här händelser där bolag beter sig precis som de vill. Om UFC hade en likställd rival i Affliction, skulle de vara rädda om sina fighters och se till att de stannade, för jag vill se de intressanta fighterna och de fighters jag gillar. Fitch mot Jake Shields eller Nick Diaz vore suveränt, tex.

Inga kommentarer: